Praha (12. srpna 2015) - Projekt nadace pojišťovny Generali Výmoly.cz vyhlásil vítěze pátého ročníku ankety Nejhorší díra republiky. „V hlasování řidičů získala prvenství stejně jako v loňském roce ulice U Seřadiště v Praze 10, která bývala dříve nejrychlejší spojkou městských částí Michle a Vršovice. Potvrdila tak roli největšího favorita na vítězství a obhájila loňské prvenství,“ komentuje výsledky ankety Jiří Cívka z nadace pojišťovny Generali. O Nejhorší díře republiky rozhodovali motoristé prostřednictvím mobilních aplikací a portálu Výmoly.cz od poloviny dubna do konce července letošního roku. Jednotlivé výtluky posbíraly přes 91 tisíc hlasů. Podněty od uživatelů putují online k příslušným správcům silnic, kteří s nimi dále pracují. Pět ze sedmi nejhorších výmolů bylo k dnešnímu dni kompletně či provizorně opraveno. Výmoly.cz tak měřitelně pomáhají řešit stav a bezpečnost našich silnic. Letošní ročník podpořilo prostřednictvím záštity BESIPu Ministerstvo dopravy.
„Na dopravní bezpečnost má vliv nejen chování řidičů, ale i stav silnic. Rozhodli jsme se proto letos pomáhat s opravami silnic nižších tříd a uvolnili jsme krajům 4,4 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Kraje si sami vybírají, na které úseky peníze použijí. A veřejnost krajům pomáhá volbou vhodných úseků, například prostřednictvím tipů z webu Výmoly.cz,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.
„Hlavní město Praha si po roce odnáší anticenu za nejhorší díru v republice. Současně je potřeba zdůraznit, že je zároveň nejaktivnějším krajem v opravách nahlášených výtluků. Ulici U Seřadiště navíc dlouhodobě provázejí majetkoprávní spory. Alespoň provizorně se úsek podařilo opravit, což je výrazný posun proti loňskému roku,“ komentoval první místo v anketě Nejhorší díra republiky Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.
„Nejvíce nahlášených výtluků bylo v letošním roce opraveno právě v Praze. Nejaktivnějším krajem byla Praha i v loňském roce, za což převezme dar nadace pojišťovny Generali ve výši 100 tisíc korun. Stejná odměna čeká i na nejaktivnější kraj letošního roku, který nejlépe pracuje s informacemi přímo z první linie, tedy od samotných motoristů,“ doplnil Jiří Cívka z nadace pojišťovny Generali.
„Udělení anticeny nás pochopitelně netěší, situace v ulici U Seřadiště byla alespoň provizorně řešena. Důkladnou rekonstrukci bohužel zatím znemožňují majetkoprávní spory. Jsem rád, že jsme se zároveň udrželi v pozici nejaktivnějšího kraje v opravách nahlášených výtluků. Snažíme se reagovat rychle a v rámci finančních možností maximálně zlepšovat stav komunikací. Je třeba si uvědomit, že z hlediska dopravního zatížení je situace v Praze extrémní, i proto se snažíme motivovat Pražany, aby využívali více veřejnou dopravu na úkor individuální automobilové,“ řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který je zároveň radním pro dopravu.
Hned dvakrát se do první sedmičky dostaly silnice na Třebíčsku. Druhé místo v anketě patří silnici č. 35112 v Okřešicích na Třebíčsku, která anketu vyhrála v roce 2012, čtvrté potom silnici č. 408 v Jemnici. Mezi ně se vešla ulice Těšínská v Opavě. Páté místo obsadila silnice č. 24041 v Hospozíně na Kladensku. Na sedm nejhorších výtluků se můžete podívat ZDE.
Místo kritiky spolupráce
Jak dokládá tabulka i video na Youtube kanálu Výmoly.cz, jsou silničáři velmi aktivní po celé republice. Ze sedmi nejhorších výtluků podle hlasování řidičů, je pět kompletně či provizorně opraveno. A to včetně „vítězné díry“ v ulici U Seřadiště, kterou však řidiči i přes provizorní vysprávku považují nadále za problematický úsek.
Hlavním cílem projektu Výmoly.cz není kritika práce silničářů, ale naopak spolupráce a nastavení efektivního komunikačního kanálu mezi motoristy a silničáři. „Na Výmoly.cz máme od správců cest pozitivní reakce. Velice si vážíme toho, že projekt berou vážně. Jde vidět, že Výmoly.cz fungují a silničáři s daty posbíranými od samotných motoristů průběžně pracují,“ popsal Jiří Cívka z nadace pojišťovny Generali.
Správci silnic projekt sama aktivně sleduje a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat. „Už od prvního ročníku na projektu oceňujeme snahu o propojení mezi řidiči a správci silnic. Výmoly.cz nejsou webem, na kterém si návštěvníci jen pasivně zanadávají na špatný stav silnic, a nic se nestane. Projekt pomáhá upozornit na problém silničáře a urychlit tak opravu rozbitých a nebezpečných silnic. Proto je Zelená vlna Radiožurnálu tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ vysvětlil vedoucí Zelené vlny Českého rozhlasu Jan Říha.
Právě možnost přímé komunikace účastníků silničního provozu se správci silnic oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy. „Jednou z výhod projektu je měřitelnost jeho výsledků. Výmoly.cz již pátým rokem umožňují motoristům napřímo komunikovat se správci silnic. Účastníci silničního provozu tak svými podněty přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. To je i cíl BESIPu, na jehož naplnění chceme společně s Výmoly.cz pracovat i do budoucna,“ řekl vedoucí samostatného oddělení BESIP Martin Farář.
Za pět let trvání projektu nahlásili motoristé již 5 335 výtluků, z toho jich bylo opraveno 2 339, což je téměř 45 procent. V letošním roce upozornili řidiči v rámci celé republiky na téměř 1 200 výtluků, opraveno jich bylo zatím pouze 16 %, konkrétně 187. Koncem roku by se toto číslo mohlo pohybovat kolem čtyřiceti až padesáti procent. Výmoly.cz pomáhají také předcházet značným materiálním škodám. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a svůj vůz poškodí, musejí na opravu vozidla vytáhnout ze své kapsy v průměru 40 tisíc korun,“ doplnil Jiří Cívka z nadace pojišťovny Generali.
Do projektu Výmoly.cz je zapojeno téměř 5 000 motoristů z celé ČR a jejich počet se každým rokem zvyšuje. Výmoly.cz kromě krajů oceňují také nejaktivnější „výmoláře“, tedy uživatele portálu, kteří vkládají své příspěvky a upozorňují na riziková místa.
„Jeden výtluk má na našem portále v průměru šest aktualizací stavu,“ uvádí Petr Čaník z Výmoly.cz. „Tímto způsobem vzniká zajímavý informační a fotografický časosběr, který ukazuje na historii jednotlivých výmolů. Je z něj například patrné, jak rychle jsou opraveny nebo jak dlouho oprava vydrží,“ upozornil Petr Čaník.
„Dostáváme se tak do další fáze projektu, kdy díky délce jeho trvání můžeme vidět výdrž opravených úseků. Právě tato data vytvářejí naprosto nový komplexní pohled, který rozšiřuje unikátní možnosti celého projektu,“ uzavřel Petr Čaník z Výmoly.cz.
V loňském roce získal projet čtyři ocenění v rámci České ceny za PR. Dále se probojoval na shortlist European Digital Communication Awards v kategorii Inovace roku, shortlist European Excellence Awards a letos na shortlist SABRE Awards EMEA.
VÝSLEDKY 5. ROČNÍKU ANKETY NEJHORŠÍ DÍRA REPUBLIKY
1. CZ918, Praha, silnice U Seřadiště (vítěz ankety 2014)
www.vymoly.cz/detail/praha-silnice-u-seradiste/
2. CZ5090, Okřešice, silnice č. 35112 (vítěz ankety 2012)
www.vymoly.cz/detail/okresice-silnice-c-35112
3. CZ4753, Opava, silnice Těšínská
www.vymoly.cz/detail/opava-silnice-tesinska
4. CZ2209, Jemnice, číslo 408
www.vymoly.cz/detail/jemnice-silnice-c-408-1/
5. CZ24041, Hospozín, číslo 24041
www.vymoly.cz/detail/hospozin-silnice-c-24041/
Zdroj: tisková zpráva Generali Pojišťovny a.s.